De Amerikaanse aanbieder van internettelevisie Netflix heeft in het tweede kwartaal een mijlpaal bereikt. Meer dan 50 miljoen mensen in 40 landen maken gebruik van de dienst.

Dat maakte het bedrijf maandag bekend (pdf) bij de presentatie van de financiële resultaten over de periode.

Het totale ledental steeg van 48,35 miljoen in het eerste kwartaal tot 50,05 miljoen per eind juni. Daarvan betalen er bijna 48 miljoen, de overige leden gebruiken de dienst nog kosteloos op proef.

Netflix voorspelde dat het totale aantal leden in het lopende derde kwartaal zal doorgroeien tot 53,74 miljoen.

Prijsverhoging minimale impact

Volgens topman Reed Hastings heeft de recente prijsverhoging “minimale impact” gehad op de groei van het aantal klanten. In de meeste landen werd Netflix in mei iets duurder; in Nederland ging het maandelijkse abonneegeld omhoog met 1 euro naar 8,99 euro.

Later dit jaar betreedt Netflix Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, België, Luxemburg en Zwitserland. Het Europese offensief is het meest ambitieuze van Netflix sinds de introductie in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied in 2011. Netflix is in Europa al aanwezig in Groot-Brittannië, Ierland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en Nederland.

Meer omzet en winst

De onderneming boekte in het tweede kwartaal een omzet van 1,14 miljard dollar tegen 1,06 miljard dollar in het eerste kwartaal. Voor het derde kwartaal rekent Netflix op een omzet van 1,22 miljard dollar.

De nettowinst steeg van 53 miljoen dollar in het eerste kwartaal tot 71 miljoen euro in het tweede kwartaal. In de huidige periode zal de winst echter dalen tot 55 miljoen dollar als gevolg van investeringen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl